Lietotāja pieredze: ar elektroauto uz Ventspili
Enefit procesu vadītājas Silvas šī gada apņemšanās ir iegādāties elektroauto. Tāpēc viņa devās testa braucienā ar Kia e-Niro no Rīgas uz Ventspili, lai notestētu gan auto jaudu, gan to, cik pieejama ir uzlāde reģionos.
Mana šī gada apņemšanās ir iegādāties elektroauto. Tāpēc kopā ar ģimeni devos savā pirmajā testa brauciena ar Kia e-Niro no Rīgas un Ventspili, pa ceļam apskatot Užavu un Kolkas ragu. Divu dienu laikā kopā nobraucām 544 km, kas ir tieši par simts kilometriem vairāk nekā iespējams nobraukt ar pilnībā uzlādētu šī modeļa elektroauto. Izbraucot no Rīgas, auto baterija bija uzlādēta līdz 52% jeb 230 km. Ar šo apjomu mums pietika, lai droši aizbrauktu līdz Ventspilij. Iebraucot pilsētā, baterijas atlikums bija 15% jeb pietika vēl 60 km. Navigācija gan rādīja, ka esam nobraukuši vairāk kilometrus un baterijas atlikumam vajadzētu būt mazākam. Pirmais secinājums - mierīgi braucot vari nobraukt vairāk kilometrus nekā rāda informācija uz paneļa.
Bažas par uzlādes staciju trūkumu
Pirms izbraukšanas no Rīgas, bija bažas par lādētāju pieejamību reģionos. Bet uztraukums izrādījās nepamatots, jo, piemēram, Ventspilī uzlādēt auto varēja vismaz septiņās dažādās stacijās. Arī pa ceļam Kolkā redzēju jaunuzbūvētas uzlādes vietas, kas uz to brīdi vēl nebija atvērtas. Ar iespaidīgu 445 km nobraukumu Kia e-Niro sniedz brīvību doties garākos ģimenes izbraucienos arī pa Latvijas nomaļākajiem reģioniem, bez raizēm par uzlādes iespējām.
Uzlāde ar izaicinājumiem
Sākumā Mobilly aplikācijā meklēju tuvāko uzlādes staciju, kas, kā izrādījās, atrodas Ventspils Augstskolas teritorijā. Taču navigācija mūs aizveda nepareizā virzienā, un beigās staciju atradām stāvlaukumā tuvāk Ventspils slimnīcai. Tā kā šis ir mans pirmais brauciens ar elektroauto, tad īsti nezināju kā tieši uzlādes kabelis jāsavieno ar auto un kāda tipa lādētājs tieši šim auto modelim ir piemērots. Biju patīkami pārsteigta, cik tas ir vienkārši. Atlika tikai piebraukt pie lādētāja, noskenēt klienta kartiņu un savienot ar uzlādes kabeli. Nepatīkamu pārsteigumu sagādāja fakts, ka lādētājam nebija sava uzlādes kabeļa. Es šādu situāciju pat nevarēju iedomāties. Kā tas būtu, ja piebrauktu pie degvielas uzpildes stacijas, bet tur nebūtu uzpildes pistoles? Labi, ka iedomājos apskatīties bagāžniekā. Tur rezerves riepas nodalījumā atradu uzlādes kabeli. Izskatījās, ka neviens to iepriekš nebija izmantojis. Man bija tas gods atplēst kasti un cerēt, ka derēs. Par laimi – derēja! Bet, ko darīt tiem, kam šāda kabeļa auto nav? Brīdī, kad sākām uzlādi, līdz pilnai baterijai rādīja 4h 50min. Tas mums likās pārāk ilgi, tāpēc uzlādējām auto par 15%, kas kopā ar esošo uzlādes atlikumu ļāva nobraukt 127 km. Šī uzlāde aizņēma vienu stundu. Tajā laikā mēs devāmies pastaigā līdz jūrai, paēdām un apmeklējām vietējo tirdziņu.
Tās pašas dienas vakarā nolēmām uzlādēt auto vēlreiz. Šoreiz lādētāju atrašanai izmantoju E-mobi lietotni un mājaslapu ar interaktīvo karti. Izvēlējāmies uzlādes staciju, kas bija krietni jaudīgāka nekā tā, kurā lādējāmies pirmajā reizē. Tajā 60% jeb 40 kwh varēja uzlādēt vienas stundas laikā. Prieks, ka lādētājam bija savs uzlādes kabelis.
Nākamajā dienā, pirms izbraukšanas uz Užavas bāku, uzlādējām auto trešo reizi, šoreiz līdz 100%. Gribējām izmantot ātro lādētāju, bet, kad ieradāmies, tas jau bija aizņemts. Pagāja apmēram 5 minūtes, kad priekšā stāvošā Tesla bija uzlādēta un arī mēs varējām izmēģināt lieljaudas uzlādes spēku. Pēc pilnas uzlādes devāmies apskatīt apkārtni uz Jūrkalnes pusi, uzkāpām Užavas bākā, skaistajos priežu mežos ēdām mellenes un lasījām brūklenes. Pēc saulainās dienas baudīšanas pie dabas, devāmies atpakaļ uz Ventspili.
Jāpievērš uzmanība uzlādes jaudai un cenai
Maksa par uzlādi un pieejamās jaudas ir ļoti atšķirīgas, tāpēc noderīgi ir salīdzināt piedāvājumus starp dažādām uzlādes stacijām un aplikācijām. Pieļauju, ka ikdienā lādēt auto 4-5 stundas ir ērti, bet ceļojumā, kur ir ierobežots laiks un plānots apmeklēt vairākas pilsētas, noderīgāka ir lieljaudas uzlāde. Mēs ceļojuma laikā kopā nobraucām 544 km un par uzlādi samaksājām 19,31 EUR. Uzlādes cenas par kilovatstundu variēja robežās no 0.20 līdz 0.30 EUR. Auto vidējais elektrības patēriņš uz 100 km bija 14,2 kWh.
Elektroauto ar labu uzrāvienu
Kia e-Niro ir ieguvis manu atzinību kā ļoti praktisks un ērts elektroauto, kas lieliski piemērots ikdienas lietošanai un tālākiem izbraucieniem. Salīdzinot ar manu līdzšinējo dīzeļa auto, Kia e-Niro izceļas ar lielisku vadāmību un dinamiku – apdzīšanas manevri ir krietni vienkāršāki, pateicoties jaudīgajam uzrāvienam. Vienīgais trūkums, ko novēroju, bija auto salona tīrība pēc brauciena pa aptuveni 20 km putekļainu ceļu Kolkas virzienā. Durvju sliekšņi bija noklāti ar biezu putekļu kārtu, kas viegli izsmērētos pa salonu, ja tos uzreiz nenotīrītu. Durvju un bagāžnieka blīves varētu būt ciešākas, lai labāk aizsargātu no putekļiem.
Neskatoties uz dažiem sīkumiem, Kia e-Niro atstāja ļoti pozitīvu iespaidu. Auto apvieno komfortu, veiktspēju un praktiskumu, padarot to par lielisku izvēli gan ikdienas vajadzībām, gan ģimenes izbraucieniem pa Latvijas skaistākajām vietām. Viena no manām 2025. gada apņemšanām ir iegādāties elektroauto. Tā uzlādei varētu izmantot enerģiju, kas saražota ar saules paneļiem uz mūsu mājas jumta.