Trīs soļi, kā sākt ceļu uz mazākām elektrības izmaksām uzņēmumā


Image

Augot energoresursu cenām, arvien vairāk uzņēmumu meklē dažādus risinājumus, kā ilgtermiņā samazināt kopējās izmaksas. Kā rāda Enefit pieredze, ja agrāk elektroenerģijas izmaksas daudziem uzņēmumiem veidoja salīdzinoši nelielu daļu no kopējām ikmēneša izmaksām, tad šobrīd tās ir pieaugušas pat par 50%. Skaidrs, ka elektroenerģijas cenas arī nākotnē joprojām būs dinamiskas un tām būs liela nozīme uzņēmumu stabilitātē un drošībā. Otrs būtisks ilgtermiņa izaicinājums ir nepieciešamība samazināt CO2 emisiju apjomu un ar savām darbībām padarīt apkārtējo vidi zaļāku. Ilgtermiņa risinājumi elektroenerģijas izmaksu samazināšanai var atrisināt arī vienu otru ilgtspējas problēmu.

Ceļš uz energoefektivitāti un izmaksu samazinājumu nav ne ātrs, ne viegls. Tas nebūs ne mēnesis, ne pusgads, pat ne gads. Taču, kā saka sens ķīniešu sakāmvārds, katrs tūkstoš jūdžu ceļojums sākas ar vienu vienīgu soli. Šajā gadījumā – pat ar trim pamatīgiem un ļoti vērtīgiem soļiem.

Pirmais (īstermiņa risinājums) – patēriņa tendenču un paradumu izvērtēšana

Vai nakts stundās ir iespējams samazināt apgaismojumu? Varbūt ir vērts to nomainīt? Apgaismojuma nomaiņa vien var samazināt elektroenerģijas patēriņu pat par 80%. Vai kādu daļu ražošanas procesa var pārcelt uz stundām, kad elektrības cena ir viszemākā? Atbildes uz šiem un līdzīgiem jautājumiem ļauj rast noderīgus īstermiņa risinājumus elektroenerģijas izmaksu samazināšanai. Patēriņa ieradumu analīze nemaksā neko, ja nu vienīgi nedaudz uzņēmuma laika, toties var veicināt būtisku ietaupījumu jau nākamajā enerģijas rēķinā. Jo vairāk automatizēti procesi uzņēmumā, jo vieglāk pielāgoties elektrības cenām: atsevišķi uzņēmumi jau šodien ir gatavi noteiktos brīžos pilnībā apturēt savas iekārtas, jo praktiski viss ražošanas process ir automatizēts.

Otrais (vidēja termiņa risinājums) – uzņēmuma elektroenerģijas stratēģijas izveide vai pārskatīšana

Daudziem uzņēmumiem jau ir izstrādāta elektroenerģijas stratēģija, kas ļauj pārvaldīt un apsaimniekot savas energoresursu izmaksas un plānot tās ilgākā nākotnē. Ņemot vērā mainīgās cenas, ir vērts pārskatīt savas stratēģijas un pārliecināties, vai tās ataino reālo tirgus situāciju. Savukārt uzņēmumi, kuriem šādu stratēģiju nav un kuri līgumus par elektroenerģijas piegādi pārslēdz pēdējā brīdī, nostāda sevi neizdevīgā pozīcijā: šie uzņēmumi ir spiesti izvēlēties to, ko tirgotājs piedāvā konkrētajā dienā, un ir pilnīgi skaidrs, ka ilgtermiņā tā nebūs labākā cena.

Kopš 2021. gada elektroenerģijas biržas cenas ir konstanti palielinājušās. Ja agrāk biržas tarifs bija izdevīgākais risinājums klientiem, kas līguma slēgšanu atlika uz pēdējo brīdi, šī brīža strauji mainīgo cenu apstākļos, kad ir grūti prognozēt klientu patēriņu, biržas cena vairs nav labākais ieteikums. Ja gribas izvairīties no nepatīkamiem pārsteigumiem ikmēneša rēķinā, elektroenerģijas patēriņš un iegāde ir jāplāno savlaicīgi.

Slēdzot līgumu 2023. gadam, elektroenerģijas cena šobrīd ir 320 eiro par megavatstundu. Tāpēc gudrāks risinājums ir līguma slēgšana uz pieciem gadiem: tā kā ilgtermiņa līgumu pieprasījums ir neliels, arī nākotnes pieprasījums pēc elektroenerģijas 2024.–2026. gadā ir ievērojami mazāks, un tas ir viens no iemesliem, kāpēc arī cena šādiem līgumiem ir mazāka – 200 eiro par megavatstundu. Tātad šajā tirgus situācijā, izvēloties piecu gadu, nevis gada līgumu, jau ir iespējams gandrīz uz pusi samazināt izmaksas par elektroenerģiju.

Trešais (vidēja termiņa un ilgtermiņa risinājums) – elektroenerģijas ražošana

Ilgtermiņa risinājums ir uzņēmuma enerģētiskās neatkarības stiprināšana, ražojot elektrību un gūstot papildu ienākumus brīžos, kad elektroenerģijas pārpalikums tiek pārdots atpakaļ tirgotājam. Saules paneļu uzstādīšana nav īstermiņa risinājums, toties ilgākā periodā risina ilgtspējas izaicinājumus un ļauj uzņēmumam kļūt neatkarīgam no tirgus svārstībām, pārliecinošāk plānojot savas izmaksas – saules paneļi ikmēneša elektrības rēķinu var samazināt par 30% un pat vairāk. Arī iekšdedzes dzinēju autoparka nomainīšana uz elektroauto (50% ietaupījums uz degvielas rēķina) vai telpu un ūdens apsildes elektrificēšana kļūst vienkāršāka brīdī, kad uzņēmums ražo pats savu elektrību. Visas šīs darbības ļauj būtiski samazināt oglekļa izmešu apjomu un stiprināt attiecības ar ārvalstu sadarbības partneriem, kuriem, piemēram, ir svarīgi zināt, ka Latvijas uzņēmumu izmantotā elektroenerģija ir iegūta videi draudzīgā veidā.

No radikālām energoresursu tirgus izmaiņām nebūsim pasargāti nekad. Šodien neviens nevar garantēt, ka pēc pieciem vai desmit gadiem nepiedzīvosim vēl kādu krīzi vai cenu svārstības elektroenerģijas tirgū. Taču jau šobrīd ir skaidrs – jo labāk uzņēmumi būs sagatavojuši mājasdarbus, jo neatkarīgāki, elastīgāki un plānot spējīgāki tie kļūs. Dodoties šajā virzienā un ražojot elektroenerģiju pašiem, samazināsies arī tirgus pieprasījums un palielināsies piedāvājums, Latvijas biržas cenām pazeminoties ilgtermiņā.