Ko darīt brīžos, kad elektroauto izlādējas un to tuvumā nav iespējams uzlādēt?
Visizplatītākās bažas autovadītāju vidū ir par to, vai ar elektrību darbināms spēkrats spēs nobraukt vajadzīgo attālumu un sasniegt galamērķi. Tas jau ilgu laiku ir viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ cilvēki izvairās no elektriskā transportlīdzekļa iegādes, par spīti tam, ka akumulatoru ietilpība pēdējos gados ir palielinājusies un ir pietiekama, lai ar vienu uzlādi nobrauktu pat vairākus simtus kilometru. Ja esi nolēmis iegādāties savu pirmo elektroauto vai nupat kļuvi par tā īpašnieku, palikt uz ceļa bez uzlādes iespējām var šķist diezgan biedējoši.
Nenoliedzami, autovadītājam, kurš tikko sācis izpētīt un iepazīt elektrisko transportlīdzekļu pasauli, šīs bažas ir pavisam reālas. Vai, iegādājoties elektroauto, es varēšu aizbraukt līdz savai vasarnīcai vai radiem ārpus pilsētas? Vai tur tuvumā būs auto uzlādes iespējas gadījumā, ja auto baterija tomēr izlādējas? Šos un līdzīgus jautājumus uzdod ikviens elektroauto tīkotājs, jo tie joprojām ir salīdzinoši jauna parādība, kas popularitāti iemantojusi tikai pēdējo gadu laikā un pārsvarā sastopama lielajās pilsētās.
Kā norāda “BloombergNEF” 2021. gada ziņojums, tad elektrotransporta nozare šobrīd attīstās neticami strauji. Kopējais elektrisko automobiļu skaits pasaulē pēdējo divu gadu laikā ir gandrīz divkāršojies, bet pēdējo sešu gadu laikā pat desmitkāršojies. 2020. gadā visā pasaulē tika pārdoti gandrīz 2,3 miljoni elektromobiļu, bet 2021. gadā tie sasniedza jau aptuveni 4,4 miljonus. Tas veido gandrīz 7 % īpatsvaru no kopējiem pārdošanas apjomiem auto tirgū. Arī akumulatoru ietilpība palielinās. Tas nozīmē, ka ar vienu uzlādi transportlīdzeklis var nobraukt ievērojami garāku distanci. Turklāt strauji attīstās arī publisko uzlādes staciju pieejamība visā pasaulē, arī ārpus lielpilsētām.
Gadījumi, kad elektroauto beidzas baterija, uz ceļa sastopami ļoti reti
Saskaņā ar “Green Car Reports” aptaujas datiem 95% elektroauto īpašnieku nekad nav palikuši uz ceļa ar tukšu bateriju bez uzlādes iespējām, bet 77% respondentu apgalvoja, ka pēc elektromobiļa iegādes ne reizi nav bažījušies par iespēju, ka akumulators varētu izlādēties. Tomēr – ja šie statistikas dati nav pietiekami, lai nodrošinātu sirdsmieru, pastāstīsim, ko darīt, ja tomēr tā gadās.
Kas notiek, kad akumulatora uzlādes līmenis tuvojas nullei?
Par to, ka akumulatora uzlādes līmenis krītas, tu uzzināsi ļoti savlaicīgi. Daļēji par to, lai elektroauto neizlādētos pavisam, parūpējas paši elektromobiļi, kas ir aprīkoti ar virkni drošības pasākumu, lai šādu situāciju nepieļautu. Turklāt nobraukumu tu vari palielināt, piemēram, izslēdzot gaisa kondicionēšanas sistēmu, radio vai citas elektroierīces. Jaunākajiem un advancētākajiem elektroauto modeļiem šīs komforta funkcija izslēgsies automātiski.
Akumulatora uzlādei tuvojoties nullei, automašīna ar GPS funkciju pati dos signālus, ka uzlāde tuvojas beigām un novirzīs uz tuvāko uzlādes staciju. Jaunākie elektroauto spēj sniegt pietiekami precīzas aplēses par to, cik tālu ir tuvākā uzlādes stacija un to, cik ar atlikušo uzlādes līmeni vēl varēsi nobraukt.
Kas notiek, kad uzlādes līmenis sasniedz 0%?
Ja tomēr gadās, ka mēro garu attālumu un uz šosejas saproti, ka tuvumā nav uzlādes ierīces, elektroauto pirms pilnīgas baterijas izlādēšanās saglabās pietiekami daudz enerģijas, lai tu varētu atrast drošu apstāšanās vietu. Taču arī šajā gadījumā paziņojumi parādīsies pietiekami laicīgi, lai autovadītāji varētu ieplānot ceļu līdz tuvākajai uzlādes stacijai.
Plāno savu ceļu
Kā jau norādījām iepriekš, iespēja, ka, braucot ar elektroauto, nejaušības vai neuzmanības dēļ paliksiet uz ceļa, ir ļoti neliela. Tomēr pats labākais veids, kā novērst šo nepatīkamo situāciju, ir izslēgt varbūtību, ka tā notiek. Tāpēc vienmēr rūpīgi izplāno savu braucienu – noskaidro, kur un kādas uzlādes stacijas būs pa ceļam.
Tuvāko uzlādes staciju Latvijā var atrast nacionālajā elektromobiļu uzlādes staciju tīklā _E-mobi_. Uzlādes staciju tīklā pieejamas 141 uzlādes stacijas visā Latvijas teritorijā un tajās elektroauto var uzlādēt ar līdz pat 50kW lielu jaudu. Tas nozīmē, ka jau pēc 30 minūšu uzlādes ar auto varēs nobraukt papildus 120 kilometrus. E-mobi uzlādes tīklā pieejami vairāki norēķinu veidi: pēcapmaksas pakalpojums, uzlāde ar Mobilly mobilo lietotni, kā arī uzlāde ar SMS vai skenējot QR kodu.
Ārkārtas situācijā zvani tehniskās palīdzības dienestam
Ja tavs elektromobilis ir relatīvi jauns, t.i., jaunāks par 5 gadiem, pastāv diezgan liela iespēja, ka vari pretendēt uz bezmaksas palīdzību uz ceļa. Dažiem ražotājiem garantijas termiņš un, līdz ar to, arī palīdzības sniegšanas uz ceļa termiņš var būt ilgāks. Piefiksē palīdzības tālruņa numuru, uz kuru zvanīt, ja tev atgadās kāda nelaime vai paliec uz ceļa bez uzlādes iespējām.
Iespējams, arī tava apdrošināšanas plāna ietvaros diennakts palīdzību uz ceļu nodrošina apdrošināšanas sabiedrības sadarbības partneri, kuru palīdzību nepieciešamības gadījumā tu vari izmantot. Tomēr ir vērts savlaicīgi noskaidrot, vai šai palīdzībai ir kādi ierobežojumi un kādi tie ir. Ļoti iespējams apdrošināšanas sabiedrība var būt noteikusi, ka šādu palīdzību apdrošināšanas periodā tu vari izmantot tikai noteiktu skaitu reižu vai šādai palīdzībai uz ceļa ir jāmaksā pašrisks.
Garāka ceļojuma laikā ņem līdzi mājas lādētāju (un 2. tipa kabeli)
Pasaule pieder trakajiem, un jau tagad interneta vietnēs lasāmi stāsti par izaicinājumu meklētājiem, kas dodas garākos braucienos un pat ceļojumos ar elektroauto. Ja plāno doties garākā braucienā, un neesi drošs par uzlādes staciju pieejamību ceļā - drošības pēc paņem līdzi garajā ceļā gan 2. tipa kabeli, gan arī mājas lādētāju, ko varēsi izmantot parastajā kontaktligzdā. Var gadīties, ka automašīna ar pēdējām enerģijas rezervēm nenonāk līdz uzlādes stacijai, taču spēj nokļūt līdz restorānam, viesnīcai vai kādai citai iestādei, kas ir gatava izpalīdzēt un atļauj izmantot savu kontaktligzdu.
Elektromobiļu nākotne: pārnēsājams lādētājs un akumulatoru maiņa
Līdz ar elektroauto attīstību tiek izstrādāti arī dažādi risinājumi, lai braukšanu ar elektromobiļiem padarītu arvien ērtāku. Tādi jaunuzņēmumi kā “Sparkcharge" un ”Freewire” ir izstrādājuši īpaši ātrus pārnēsājamos lādētājus, kurus avārijas dienesti nepieciešamības gadījumā var nogādāt līdz nelaimē nokļuvušajam autovadītājam. Taču tie šobrīd vēl ir pārāk lieli, lai ietilptu automašīnā.
Savukārt ķīniešu elektromobiļu ražotājs «NIO» jau vairākus gadus Ķīnā cītīgi paplašina akumulatoru maiņas pakalpojumu. Turklāt gada sākumā uzņēmums darbību paplašināja arī Norvēģijā, prezentējot savu jaunāko elektromobiļa modeli.
Izmanto Enefit Volt elektroauto uzlādes iespējas
Ja esi nolēmis iegādāties elektroauto un vēlies būt neatkarīgs no publiskajiem tīkliem, kā arī būt drošs par to, ka tavs auto vienmēr būs uzlādēts - mēs piedāvājam vienkāršus un ērtus elektroauto uzlādes risinājumus, kurus var uzstādīt gan mājās, gan darbavietā, kā arī jebkurā sabiedriskā vietā.
Ieskaties mūsu mājaslapas sadaļā “Elektroauto”, izmantojot uzlādes iekārtu izvēles palīgu, un nosūti mums pieprasījumu. Mēs ar tevi sazināsimies 3 darba dienu laikā.
Elektroauto uzlāde Baltijas valstīs:
Igaunijā informācija par iespējam veikt auto uzlādi atrodama mājas lapā www.enefitvolt.com.
Lietuvā informācija pieejama mājas lapās www.elektrodegalines.lt un https://autopildyk.lt/.