icon_search icon_caret_down icon_home icon_calendar icon_caret_updown icon_tick icon_x icon_profile icon_location icon_confirm icon_client_new icon_client_login icon_contract icon_moving icon_menu icon_facebook icon_twitter icon_linkedin icon_youtube icon_loader icon_exit icon_contract_2 icon_invoice icon_consumption icon_bell icon_personal icon_bell_lg icon_contract_lg icon_invoice_lg icon_consumption_lg icon_profile_lg package_fix package_spot icon_plus icon_arrow_leftmeters-lg

No dīzeļa uz elektroauto. Lietotāja pieredze

Cik izdevīga Latvijā ir pārvietošanās ar elektroauto? Lietotāja pieredze

Aizvadītajā mēnesī cena par litru degvielas uzpildes stacijās pārsniedza divu eiro robežu. Tik dārga degviela kā šobrīd Latvijā vēl nav bijusi nekad. Ja salīdzinām cenas pret pagājušo gadu, tad pieaugums ir bijis ļoti straujš, teju uz pusi. To galvenokārt ietekmējuši ģeopolitiskie notikumi un kā redzam, tad šos notikumus un to ietekmi uz tālāku degvielas cenu kāpumu šobrīd prognozēt ir ļoti grūti. Varam cerēt, ka degvielas cenas, situācijai stabilizējoties, varētu mainīties. Taču cik ilgu laiku tas prasīs?

Kā liecina plašsaziņas līdzekļi - autovadītāji atzīst, ka degvielas cenu pieaugums rezultējies ikdienas paradumu izmaiņās. Daudzi sākuši sekot līdzi tam, cik bieži un kur brauc ar automašīnu, nereti izvēloties sabiedrisko transportu. Taču ir vēl viens veids, ko varam darīt, lai neizjustu degvielas straujo cenu pieaugumu – iekšdedzes dzinēja automašīnas nomaiņa uz elektroauto. Kāds teiks, ka to var atļauties tikai turīgie, bet, skatoties ar kādām automašīnām iedzīvotāji pārvietojas pa Rīgas ielām ikdienā, šķiet, ka elektroauto iegāde nav nemaz tik tāla un nesasniedzama.

Lai arī joprojām netrūkst elektroauto skeptiķu, arvien vairāk Latvijas iedzīvotāju ikdienā izvēlas pārvietoties ar elektrību darbināmā automašīnā. Kā redzams CSDD datubāzē, tad Latvijā šī gada pirmajā ceturksnī kopumā reģistrēti jau 2449 elektromobiļi, kas ir par 13% vairāk nekā gada sākumā.

SIA Enefit mārketinga vadītāja Lāsma Bundiķe ir viena no tiem cilvēkiem, kura aizvadītajā gadā 2012. gada BMW 530d automašīnu nomainīja uz mazlietotu 2019. gadā ražotu BMW i3 elektroauto. Lai noskaidrotu to, vai ir dzīve pēc pārvietošanās ar jaudīgu un komfortablu trīslitru dīzeļmotoru, aicinājām Lāsmu pastāstīt par savu personīgo pieredzi ikdienā lietojot elektroauto un to, kāpēc viņa nomainīja savu dīzeļdzinēja automašīnu uz videi draudzīgāku transportlīdzekli.

Vai vari pastāstīt, kādi bija iemesli par labu elektroauto iegādei?

Šo jautājumu esmu saņēmusi no draugiem un paziņām kopš pagājušā gada rudens, kad ģimenē pieņēmām lēmumu iegādāties elektroauto. Ideja par tā iegādi atnāca kā loģisks nākamais solis aiz saules paneļiem, kurus uz mājas jumta uzstādījām iepriekšējā vasarā.

Lūdzu pastāsti par savu ikdienu pirms elektroauto iegādes.

Dzīvojam privātmājā 35km attālumā no Rīgas centra, kur atrodas mana darbavieta. Pārvietošanās ar sabiedrisko transportu manā gadījumā būtu ļoti sarežģīta. Ņemot vērā, ka privātā automašīna nepieciešama ikdienā, likās loģiski, ka ar šādu auto braukt varētu būt krietni izdevīgāk nekā ar 10 gadu vecu BMW 530d, kurš “ēda” vidēji 7,5l degvielas uz 100km.

Esi godīga - nomainīt komfortablu augstākas klases automašīnu pret mazāko pirmās sērijas auto ir krietni neērtāk?

Esam 4 cilvēku ģimene un visi varam apsēsties automašīnā pietiekoši komfortabli. Tas man bija pārsteigums. Te gan būs jāskatās, kā ir garākos pārbraucienos, bet priekš ikdienas vajadzībām, arī skolēnu izvadāšana un iepirkšanās ir pietiekoši ērti. Emocionāli varbūt nebija tik viegli, jo pārdevām auto, kas komforta un arī estētiskā ziņā tiešām bija klasi augstāks. Taču sajūta, ka mēneša beigās nauda citām ģimenes vajadzībām paliek vairāk, nomierina.

Šķiet, ka nu jau esmu apradusi un man arī patīk pārvietoties ar šo automašīnu, jo šis auto ir kluss, ērts un ar labu paātrinājumu. Mūzikas sistēma kā jau BMW markas automašīnā - ekselenta. Vienīgais mīnuss šim modelim manā skatījumā – durvis. Aizmugurējās durvis var attaisīt tikai tad, ja attaisa priekšējās, un īpatnējais durvju vērsums ne vienmēr ir ērts tirdzniecības centru šaurajās stāvvietās.

Cik mēnesī tērēji degvielā, braucot ar trīslitrīgu dīzeli? Vai iegādāties elektroauto nav ļoti dārgi?

Braukšanai ikdienā uz darbu ar iepriekšējo automašīnu no ģimenes budžeta mēnesī prasīja 150 – 250 eiro atkarībā no tā, cik daudz dienu uz Rīgu bija jābrauc. Protams, pārejot uz jaunāku elektroauto, kas tobrīd maksāja 25 tūkstošus, nācās piemaksāt. Taču izskatās, ka šī piemaksa atmaksāsies gana ātri. Arī BMW i3 cena šobrīd ir cēlusies, atšķirībā, kā tas nereti notiek ar automašīnām.

Dārgi, bet vai pārvietoties ar elektroauto tiešām ir izdevīgāk?

Mēnesī, kad veicu salīdzinājumu ar automašīnu, nobraucu 1330 kilometrus. Ar veco auto un pie šīs dienas degvielas cenas – aptuveni 2 eiro robežas par litru, tie būtu 200 eiro mēnesī. Savukārt pārvietojoties ar elektroauto un nobraucot šo pašu attālumu, uzlādei tika iztērēti 260 kWh. Ņemot vērā, ka par elektrību maksājam pēc fiksētā tarifa 0,1375 eiro par kilovatstundu, tad kopējās izmaksas, braucot ar elektroauto bija 35,75 eiro mēnesī jeb 2,69 eiro/100km. Ievērojama starpība, kas salīdzinājumā ar iepriekšējo dīzelīti pie esošajām degvielas cenām izmaksātu 15 eiro uz 100km. Šeit jāpiemin, ka aprēķins tika veikts tumšajā mēnesī, kad saules paneļi vēl elektrību neražoja un tobrīd nebija jāmaksā par AS “Sadales tīkls” un OIK komponentēm.

Viena no svarīgākajām elektroauto sastāvdaļām ir akumulators un tas, cik tālu var nobraukt ar vienu uzlādi. Kā ir ar to?

BMW i3 modeļa 42, 2 kW baterija ir pietiekoša, ja dzīvo 35 kilometru attālumā no Rīgas. Ziemā ar vienu uzlādi varējām nobraukt vidēji 200 kilometrus. Vasarā tie ir 280 kilometri. Manuprāt, izvēloties elektroauto jāsaprot savas ikdienas vajadzības. Ja neveic lielus attālums, nav vajadzības pirkt auto ar pārlieku ietilpīgu bateriju.

Un uzlādes iespēju pieejamība, vai to pietiek? Kā ar to tiec galā ikdienā?

Es elektroauto pamatā lādēju mājas garažā ar uzlādei paredzētu lādētāju. Taču ir gadījies palādēt arī publiskajās uzlādes vietās. Ja rodas nepieciešamība uzlādēt elektroauto ārpus mājām, tad to var apvienot ar iepirkšanos vai kino apmeklējumu pie kāda no tirdzniecības centriem, kur ir uzlādes stacijas. Publiskās ātrās uzlādes stacijas 20 minūšu laikā spēj uzlādēt pietiekami daudz, lai varētu veikt 50 – 70 km, kas, dzīvojot netālu no Rīgas, ir pietiekami daudz.

Vai vari pastāstīt par citiem ieguvumiem?

Elektroauto īpašniekiem Latvijā ir pieejamas dažādas priekšrocības. Piemēram, nav jāmaksā ceļu nodoklis, kā arī pirmreizējā elektroauto reģistrācija ir bez maksas. Veicot apskati, jāsedz tikai administratīvās izmaksas. Lielpilsētās liela priekšrocība ir tā, ka elektroauto drīkst braukt pa sabiedriskā transporta joslu. Šīs priekšrocības izmantošana katru rītu ietaupa man aptuveni 15 minūtes laika, ko pavadu ceļā uz darbu. Vēl viens aspekts – visi, kas mani pazīst tuvāk zina, cik sāpīgs jautājums man ir bijis stāvvietas izmaksas pie darba. Nu arī par to vairs nav jāraizējas, jo stāvvieta ir par brīvu.

Ko tu ieteiktu, kas būtu jāņem vērā, iegādājoties elektroauto?

Šobrīd, kad enerģijas tirgū novērojama pamatīga nestabilitāte uzskatu, ka elektroauto iegāde bija gudra izvēle. Vēl viens aspekts - šobrīd kā jebkad agrāk ir būtiski, lai saimniekojam gudri un stiprinām savu enerģētisko neatkarību, un līdz ar elektroauto iegādi domāt arī par atjaunīgās enerģijas risinājumiem. Tas ir to vērts. Tikai, esot stipriem, varēsim aizstāvēt sevi un palīdzēt citiem.