icon_search icon_caret_down icon_home icon_calendar icon_caret_updown icon_tick icon_x icon_profile icon_location icon_confirm icon_client_new icon_client_login icon_contract icon_moving icon_menu icon_facebook icon_twitter icon_linkedin icon_youtube icon_loader icon_exit icon_contract_2 icon_invoice icon_consumption icon_bell icon_personal icon_bell_lg icon_contract_lg icon_invoice_lg icon_consumption_lg icon_profile_lg package_fix package_spot icon_plus icon_arrow_leftmeters-lg

Ikdiena ar elektroauto – atziņas par uzlādi un nobraukumu

Pēdējos mēnešos strauji pieaugošo degvielas cenu dēļ arvien vairāk iedzīvotāju par savu ikdienas pārvietošanās līdzekli apsver elektroauto. Zaļā domāšana lieliem soļiem ienāk arī autoindustrijā un autoražotāji piedāvā arvien plašāku, dažādām iedzīvotāju grupām piemērotu elektroauto modeļu klāstu.

Ikdiena ar elektroauto – atziņas par uzlādi un nobraukumu

Aktīvi tiek strādāts arī pie šo auto uzlādes infrastruktūras attīstīšanas Latvijā. Tas nozīmē, ka jau tuvākajā nākotnē Rīgas ielās manīsim arvien vairāk elektroauto.

Tā kā mana profesionālā dzīve ir cieši saistīta ar ilgtspēju un uzņēmumu transformāciju ceļā uz klimata neitralitāti*, veicu nedēļu garu eksperimentu, kura laikā savās ikdienas gaitās pārvietojos tikai ar elektroauto. Vēlējos saprast patērētāju perspektīvu – pārvietošanās un uzlādes ērtumu, kā arī noskaidrot, kas mani pašu sagaida, ja iegādāšos elektroauto. Izlasiet par manu pieredzi un manus secinājumus šajā rakstā.

Kādus elektroauto es izmēģināju

Kādus elektroauto es izmēģināju

Nedēļas laikā izmēģināju 3 dažādus elektroauto.

  • Audi e-tron Q4 (akumulatora ietilpība – 77 kWh), no Audi Latvija
  • Tesla Model 3 Single Motor Standard Range Plus (akumulatora ietilpība – 60 kWh) no OX Drive
  • Peugeot 2008 (akumulatora ietilpība - 50 kWh) no Adam Auto

Elektroauto uzlādēšana CSDD publiskajos uzlādes punktos (e-mobi)

Elektroauto uzlādēšana CSDD publiskajos uzlādes punktos (e-mobi)

Ar katru no eksperimentā iesaistītajām automašīnām nobraucu līdzīgu attālumu. Pēc nobrauktiem 60 km Audi un Tesla automašīnas bija patērējušas aptuveni 25% no akumulatora ietilpības (attiecīgi 19 un 15 kWh).

  • Lādēšanas cena: ∼ 0,15 €/min
  • Kopējās izmaksas: ∼ 3,00 €
  • Uzlādei veltītais laiks: 20 - 22 min

Peugeot 2008 (50 kWh), veicot 60km attālumu, patērēja 20% no akumulatora ietilpības (10 kWh). Auto uzlāde e-mobi punktā man izmaksāja 2,00 €.

Salīdzinājums ar citiem uzlādes veidiem

Ātrā uzlāde

Ja es Audi un Tesla automašīnas lādētu ar ātrās uzlādes staciju Ulta Fast DC Charger, piemēram, IONITY, uzlādes cena būtu 0,79 €/kWh. Abām automašīnām uzlāde izmaksātu 14,00 € aizņemtu 8 minūtes. Jāpiezīmē, ka Latvijā šobrīd publiski pieejamas ir tikai divas ātrās uzlādes iekārtas, abas atrodas Ādažos.

Uzlāde mājās

Iztērēto akumulatora apjomu lādējot mājas rozetē (Level 1), uzlāde man izmaksātu 4,00 € (ar nosacījumu, ka elektrības tarifs ir 0,17 €/kWh, kāds tas bija uzlādes periodā). Tā aizņemtu vidēji 5 h 30 min.

Lādējot elektroauto mājas apstākļos, jāpārbauda gan rozetes, gan arī mājas kopējās elektrosistēmas stāvoklis un ar to saistītie drošības riski.

Ja mājās ir ierīkota īpaši elektroauto uzlādei paredzēta iekārta (testa braucienu gadījumā tās jauda būtu 11 KW), tā ļautu uzlādēt auto aptuveni 1 h 40 min laikā un izmaksātu 3,60 € (arī ar nosacījumu, ka elektrības tarifs ir 0,17 €/kWh).

Mani secinājumi

Mani secinājumi
  • Ceļa izmaksas, braucot ar iekšdedzes dzinēja auto, piemēram, ar vidēja izmēra apvidus auto (2 l dīzeļa dzinējs), manā gadījumā izmaksātu 8,20 € par 60 km (ņemot vērā degvielas cenas izmēģinājuma laikā). Tātad, braucot ar elektroauto, izmaksas par kilometru ir vismaz divreiz zemākas, ja vien auto netiek lādēts ar Ulta Fast DC Charger, piemēram, IONITY.
  • Secinu, ka elektriskais automobilis ir līdz pat divām reizēm efektīvāks par iekšdedzes dzinēja auto. Un ar “efektīvāks” es domāju – lai pārvietotos, tas patērēs mazāk enerģijas un līdz ar to arī mazāk planētas resursu.
  • Uzlādējot auto mājas apstākļos, izmaksas ir salīdzinoši zemas, pat ņemot vērā šī brīža elektroenerģijas cenas.

Mani secinājumi
  • Ārpus mājām ātrās uzlādes izmaksas ir daudz augstākas, tāpēc to ir vērts izmantot tikai nepieciešamības gadījumā. Pēc speciālistu teiktā, tā ir saudzīgāka akumulatoram. Man ir svarīgi, lai jebkas, ko iegādājos, kalpotu pēc iespējas ilgāk, tāpēc cenšos maksimāli samazināt izmaksas un bez vajadzības neiegadāties neko jaunu. Tādējādi arī izvairos no emisijām, un tiek samazināts atkritumu daudzums, kas rodas, ražojot jaunas lietas.
  • Auto izmēģinājumu laikā mani nepiemeklēja plaši izplatītās bažas par nobraucamo attālumu ar vienu uzlādi jeb range anxiety (tieši tulkojot: “trauksme par nobraucamo attālumu”). Tomēr jāņem vērā, ka nobrauktais attālums bija salīdzinoši neliels. Taču, ja nobraukums ir mazāks par 100 km dienā, šis aspekts galvassāpes nerada.

Mani secinājumi
  • Ja dienas laikā autovadītājs veic attālumu līdz 100 km, automašīna ar mazāku akumulatora ietilpību ir finansiāli izdevīgāka nekā automašīna ar ietilpīgāku akumulatoru. Tādēļ, izvēloties elektroauto, ieteicams pārdomāt savus braukšanas paradumus, ikdienas vajadzības un pievērst uzmanību arī uzlādes iespējām.

* Pakāpeniska pāreja uz zaļo elektroenerģiju samazinās CO2 emisiju daudzumu vidē. Enefit apņemšanās ir kopā ar klientiem un sadarbības partneriem sasniegt klimata neitralitāti jeb nulles emisiju līmeni līdz 2045. gadam.

Inese Dosē
Enefit valdes locekle, Eesti Energia biznesa analītikas daļas vadītāja

Personīgs paldies Audi Latvija, OX Drive (Tesla Car Sharing App) un SIA Adam Auto (Peugeot auto dīleris Latvijā) par iespēju izmēģināt elektroauto šī eksperimenta laikā.